In de letselschadepraktijk zien we het maar al te vaak. Fietsers die zijn aangereden door gemotoriseerde verkeersdeelnemers. Met de toename van elektrische fietsen in het straatbeeld, zien we daarin helaas een toename van ernstige ongevallen.
Zwakkere verkeersdeelnemers
Het is duidelijk dat u op de fiets kwetsbaarder bent dan wanneer u in de auto zit. Fietsers hebben als zwakkere verkeersdeelnemers een sterkere positie binnen de letselschade en dat is van belang om te weten bij het verhalen van uw schade!
Bescherming
Wanneer u als fietser uw (letsel)schade wil verhalen op de wederpartij, welke vaak een verzekeraar zal zijn, heeft u recht op minstens 50% vergoeding van uw schade. In de meeste gevallen zal de schadevergoeding gewoon 100% zijn. Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarin u als fietser schuld heeft aan het veroorzaken van het ongeval.
De mate van eigen schuld wordt uitgedrukt in een percentage. Als het ongeval volledig uw schuld is, dan is dat percentage 100%. Normaal zou dat betekenen dat u 0% van uw schade vergoed krijgt. Maar in dat geval geldt de beschermingsregel van 50% en krijgt u alsnog minstens 50% van uw schade vergoed.
Aanvullende bescherming
Als voorbeeld nemen we Priscilla. Priscilla is onderweg naar de sportschool op haar fiets. Ze heeft oordopjes in en zit te telefoneren. Ze steekt, zonder te kijken, plots de weg over achter een muurtje vandaan, waardoor een auto haar niet kan ontwijken. Priscilla loopt ernstig letsel op, maar er speelt ook een gedeelte eigen schuld. Na een lange discussie met de verzekeraar wordt de eigen schuld van Priscilla gesteld op 25%. Zij krijgt dus 75% van haar schade vergoed.
Dat schadevergoedingspercentage kan nog worden opgehoogd door de zogenaamde billijkheidscorrectie. Dit houdt in dat er wordt gekeken naar de ernst van het letsel van Priscilla. Hoe ernstiger het letsel, hoe hoger het schadevergoedingspercentage zal uitvallen. Het is voor Priscilla dus mogelijk om volledige schadevergoeding te krijgen ondanks een gedeelte eigen schuld.
Elektrische fiets
Voor personen met een elektrische fiets geldt hetzelfde als voor normale fietsers en zij genieten dus ook dezelfde bescherming. Er is echter sprake van een toename van ongevallen waarbij elektrische fietsen betrokken zijn. Vaak zien we dat gemotoriseerde verkeersdeelnemers niet bedacht zijn op de snelheid van de elektrische fiets. Omdat elektrische fietsen vaak met een hogere snelheid bij een ongeval betrokken zijn, zien we ook vaak ernstiger letsel en dus meer schade.
Contact
Binnen onze letselschadepraktijk vertegenwoordigen wij veel zwakkere verkeersdeelnemers en zijn in staat uw schade succesvol op de verzekeraar te verhalen.
Voor vragen en een vrijblijvend gesprek kunt u altijd contact met ons opnemen.
Dennis Moonen.