Een decennium advocatuur

Vandaag ben ik, op de kop af, tien jaar advocaat. Een goede reden voor een korte terugblik.

Ik werd op 31 juli 2009 beëdigd in de rechtbank Roermond. Die zelfstandige rechtbank bestaat inmiddels niet meer. Door samenvoeging van de rechtbanken in Roermond en Maastricht is op 01 januari 2013 de rechtbank Limburg ontstaan. Deze rechtbank heeft een vestiging in Roermond. Het advocatenkantoor waar ik als jonge advocaat ben gestart, sloot begin 2011 de deuren van de vestiging in Roermond. Daardoor moest ik op zoek naar een ander kantoor.

Dit zijn slechts twee voorbeelden van de vele veranderingen die zich de afgelopen tien jaren hebben voorgedaan. Toch overheerst bij mij niet het gevoel dat veel is veranderd, maar vooral dat veel hetzelfde is gebleven. Ik denk dan met name aan het contact met mijn cliënten.

In de loop der jaren heb ik inmiddels honderden mensen mogen bijstaan. Ik ben gedurende die tijd betrokken geweest bij zéér diverse problemen. Van diefstal tot echtscheiding. En van ontslagprocedure tot faillissement. Niet alleen de zaken waren divers, dat geldt zeker ook voor de mensen die ik heb mogen helpen. Van een cliënt die in slaap viel terwijl deze tegenover de rechter stond tot hevig geëmotioneerde cliënten die door de rechter tot kalmte moesten worden gemaand.

Ik hoor nog steeds vaak dat mensen het spannend te vinden om met een advocaat in contact te komen. Dat is begrijpelijk, omdat het meestal om zeer persoonlijke problemen gaat. Ik vind het echter van belang om die spanning zoveel mogelijk weg te nemen. Gesprekken over ‘ditjes en datjes’ stellen mensen op hun gemak en leveren vaak waardevolle informatie op voor de behandeling van de zaak.

Ik hecht sterk aan een open manier van communiceren en begrijpelijk taalgebruik. Dit draagt bij aan een prettig contact met cliënten en een goede samenwerking. Ook het verschaffen van duidelijkheid en een reëel beeld over de juridische positie waarin iemand zich bevindt is van essentieel belang. Hierdoor gaan cliënten door de bomen het bos juist wél weer zien. Verder voorkomt dit teleurstellingen achteraf.

Ik kijk terug op tien jaren waarin ik op basis van prettige contacten een groot aantal cliënten op de een of andere manier heb kunnen helpen met hun problemen. 

Het werk van een advocaat was, is en blijft mensenwerk. In dit opzicht verandert er voor mij na vandaag niets. Ik blijf mensen graag helpen, zoals ik dat de afgelopen tien jaar ook heb gedaan.

 

 

 

 

Wellicht ook interessant?

aansprakelijkheidsrecht

De val in de TV-studio

De talkshow “Op 1” behoort niet echt tot mijn favorieten. De autocue is heilig voor de presentatoren en dat komt de levendigheid en de uitstraling